Saarinen Harri
Harri Saarinen aloitti piano-opinnot vuonna 1967 Lahden musiikkiopistossa (nykyinen Lahden konservatorio) Ralf Gothónin oppilaana ja jatkoi niitä 1968 opettajanaan Lea Terno-Kivilä. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli vuodesta 1979 pääaineensa musiikinteorian ohella pianonsoittoa Timo Mikkilän, Hui-Ying Liun ja Matti Raekallion sekä sävellystä Einar Englundin ja Einojuhani Rautavaaran johdolla. Pianonsoiton- ja teorianopettajaksi hän valmistui 1985 ja suoritti 1986 Matti Raekallion oppilaana pianonsoiton diplomitutkinnon erinomaisin arvosanoin.
Espoon musiikkikoulussa (nykyinen Juvenalia) Harri Saarinen toimi pianonsoiton lehtorina 1987-1990. Pidettyään Sibelius-Akatemian järjestämän ensikonserttinsa Helsingissä Temppeliaukion kirkossa 1989 hän oli pianonsoiton jatko-opiskelijana Moskovan konservatoriossa 1990-1992 opettajanaan Mihail Mezhlumov.
Lahden konservatorion säestäjänä Harri Saarinen on työskennellyt vuodesta 1992. Vuonna 2006 hän aloitti Helsingin yliopistossa seemiläisten kielten ja kulttuurien opinnot. Hänen sävellyksiään ovat vuoden 2008 Shalhevet-Ja (Herran liekki) sekakuorolle a cappella nelikieliseen Raamatun tekstiin, vuodelta 2013 Shalom: heprealaisia muunnelmia sooloviululle ja Toccata di fiamma pianolle, Iesus ambulans supra mare kahdelle viululle (2015), Heikki Pekkarisen johtaman Uusi Lahti Kamariorkesterin vuonna 2016 kantaesittämä Kylväjä ja neljä sydäntä jousiorkesterille ja 10 monodiaa soolohuilulle (2017).
Syksystä 2011 päättökonserttiin 1.10.2014 Harri Saarinen opiskeli Opetusministeriön rahoittamassa Lahden konservatorion ammatillisessa lisäkoulutuksessa pianonsoittoa opettajanaan Margit Rahkonen: päättökonsertti koostui Saarisen esittämistä Mario Castelnuovo-Tedescon pianosävellyksistä ja hänen omista sävellyksistään eri soolosoittimille hänen kollegojensa esityksinä. Pianistina Harri Saarinen on myös osallistunut Eero Heinosen ja vuonna 2017 Erik Tawaststjernan mestarikursseille.